Aantrekkelijk voor vrijwilligers?
Ben je wel aantrekkelijk voor vrijwilligers...
Als organisatie die vrijwilligers inzet is het goed om jezelf deze vraag te stellen: ben ik aantrekkelijk voor vrijwilligers? Voor vrijwilligers is er namelijk keuze genoeg om vrijwilliger te zijn. Waarom zou de vrijwilliger kiezen voor mijn organisatie? Hieronder een aantal tips die helpen om als organisatie voor vrijwilligers aantrekkelijk te zijn.
6 tips om voor vrijwilligers aantrekkelijk te zijn!
Tip 1: Een coördinator!
Wanneer meerdere vrijwilligers in je organisatie werkzaam zijn, is het handig om een vrijwilligerscoördinator te hebben. Er moet toch het nodige geregeld worden om het voor vrijwilligers aangenaam te maken, vrijwilligers stellen vragen, bijvoorbeeld over een vergoeding voor vrijwilligers of de verzekering. Als je één aanspreekpunt daarvoor hebt, de vrijwilligerscoördinator, schept dit duidelijkheid: zowel richting de vrijwilligers als intern.
Tip 2: Een vrijwilligersbeleid...
Het klinkt misschien overdreven. Je organisatie werkt met vrijwilligers en dat gaat prima. Daar is toch geen beleid voor nodig? Wanneer er sprake is van structurele inzet van vrijwilligers is het hebben van vrijwilligersbeleid verstandig. Het opstellen ervan zorgt ervoor dat je op alle onderdelen het werken met vrijwilligers in je organisatie goed in invult. Ook maken vrijwilligers hieruit op dat ze serieus worden genomen en dat de organisatie haar zaakjes op dit gebied goed op orde heeft.
Tip 3: Investeren!!
Wanneer je de 2 vorige tips opgepakt hebt, investeer je natuurlijk al in vrijwilligers. Maar wat we hier ook bedoelen, is dat je investeert opeen goede taakuitvoering van vrijwilligers. Maak vrijwilligers duidelijk wat je van ze verwacht m.b.t. de taken. Kijk welke vaardigheden de vrijwilliger nodig heeft om die taken goed uit te voeren. Het kan zijn dat vrijwilligers voor taken bijscholing nodig hebben.
Investeren in je vrijwilligers betekent ook: communiceer richting vrijwilligers waar je als organisatie mee bezig bent en betrek ze erbij.
Tip 4: Een taak die past...
De reden om vrijwilligers in te zetten in je organisatie, is natuurlijk omdat er werkzaamheden uitgevoerd moeten worden. Keuzevrijheid in de werkzaamheden, de volgorde, of de manier waarop ze worden uitgevoerd maakt het voor de vrijwilliger prettig werken. Ga met de vrijwilliger in gesprek en laat ze zelf mee beslissen over taken en uitvoering.
Vaak is het ook zo dat de vrijwilliger veel meer kan en wil dan waarvoor ze in eerste instantie worden ingezet. Vragen wat ze allemaal nog meer kunnen en/of willen geeft inzicht en houdt de vrijwilliger betrokken.
Tip 5: Registreer én communiceer!
Sommige organisaties hebben écht heel veel vrijwilligers. Het is dan niet meer mogelijk om van alle vrijwilligers de gegevens goed bij te houden. Toch wil je dat wel omdat je goed wilt communiceren met je vrijwilligers. Je wilt bijvoorbeeld een voortgangsgesprekje plannen als ze 1 of enkele maanden in dienst zijn. Ze feliciteren op hun verjaardag. Ze een kerstpakket aanbieden aan het einde van het jaar. En aandacht besteden aan een jubileum. Om dit allemaal goed in beeld te houden kan een vrijwilligersregistratietool uitkomst bieden.
Tip 6: DANK JE WEL!!!
Het wordt nog wel eens vergeten. Dank je wel zeggen tegen je vrijwilligers. Dat door vrijwilligers bijzonder gewaardeerd. Dank je wel zeggen kan op veel manieren. Bijvoorbeeld met een uitstapje, een kerstpakket of een verjaardagscadeau. Maar dat hoeft niet altijd op die manier. Dank je wel zeggen kan ook persoonlijk, tijdens het werk of als een vrijwilliger naar huis gaat bijvoorbeeld. Of op 7 december, de nationale dag van de vrijwilliger.
Dat waarderen de vrijwilligers misschien nog wel veel meer dan het materiele bedankje!